torstai 12. maaliskuuta 2009

Moottorin huoltoa



Naapurisovun ylläpitämiseksi päätin etten tänään hio venettä lainkaan. Sen sijaan päätin tehdä moottorille tarkastuksen.
Vaihteistoöljyt oli vaihdettu kuten myyjä oli sanonut, polttoaineen suodatin on Yamahassa puhdistettavaa mallia, mutta alkuperäinen suodatin oli edelleen kuin uusi eikä tarvinnut edes puhdistusta. Ilmeisesti alkuperäisessä tankissa on suodatin myös tankin imuletkussa, eivätkä polttoaineen sekaan joutuneet roskat pääse tankkia pidemmälle. Sinkki anodi oli vaihdettu uuteen ja jäähdytysvesi virtasi hyvin.
Päätin varmuuden vuoksi tarkastaa myös kaasuttimen uimurikammion, sillä olen nähnyt ulkoisesti kiiltäviä, mutta sisältä todella huonossa kunnossa olevia perämoottoreiden kaasuttimia. Usein omistaja ei ole huolehtinut moottorin kausisäilytyksestä asianmukaisesti, esim. käyttämällä moottorinsuojasprayta tai erityistä suoja-ainetta polttoaineen seassa ja kaasutin on siksi päässyt pahasti hapettumaan sisältä päin. Moottorisuojaspray on erittäin helppokäyttöinen ja halpa tapa huolehtia moottorista myös talvella. Tässäkin kohtaa säästö/ laiskuus väärässä paikassa saattaa kostautua kalliisti, kun moottori onkin keväällä ruosteessa ja käy huonosti, jos nyt ylipäätään edes käynnistyy...
Välillä todella ihmettelen joidenkin veneilijöiden välinpitämättömyyttä kalustostaan. Itse olen ehkä liiankin tarkka, mutta onpahan "vehkeet kunnossa" ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti