perjantai 10. huhtikuuta 2009

Moottorin ohjauslaite





Hempelin punainen pintamaali on ilmeisesti varsin samanlaista kuin harmaa pohjamaali, eli kuivuu uskomattoman hitaasti. Osasyynä on varmasti myös tallin kuiva ja viileä ilma, sekä valumia aiheuttava kerralla levitetty aivan liian paksu maalikerros.
Maali oli tosiaan valunut sen verran että haluan tehdä välihionnan ennen seuraavaa pintamaalikerrosta, mutta koska maali ei vielä ollut hiontakuiva päätin rakentaa ja asentaa moottorin ohjausvaijerien kiinnikkeen.
Koneeseen kiinnitettävä osa ei ole kyseiselle koneelle tarkoitettu, mutta pienellä näpertelyllä se saadaan kyllä toimimaan. Porasin aluksi kiinnityslevyn keskelle reiän, jonka sitten viilasin neliöksi lukkopulttia varten. Vaikka kiinnityslevyssä olikin jo asennusreiät valmiina, en halunnut kuitenkaan porata uusia reikiä Yamahan kantokahvaan jottei se heikentyisi tarpeettomasti. Myös mahdollinen jälleenmyynti on helpompaa kun koneessa ei ole epämääräisiä asennusreikiä. Käytin siis koneen omaa ohjauslaitteen asennusreikää.
Jotta vipuvarsi olisi molempiin ohjaus suuntiin sama, täytyy molemmat vaijerit kiinnittää samaan kohtaan. Aluksi ajattelin tehdä alumiinista piene palan, jonka sitten kiinnittäisin asennushelaan pultilla ja johon poraisin sitten reiät vanttiruuveille. Systeemi vaikutti jo heti alkuunsa turhan monimutkaiselta (lue:saksalaiselta) tavalta hoitaa ohjaus, joten päätin miettiä asiaa uudelleen ja tehdä siitä yksinkertaisemman. Lopulta yhdistin kaksi pitkää sakkelia toisiinsa korvaamalla niiden omat tapit pitkällä kuuden millin koneruuvilla jonka varmistin vielä lukkomutterilla. Yksinkertainen, helppo ja toimiva. Sakkeleihin kiinnitetään vaijerien vanttiruuvit, joista on helppo säätää haluttu ohjausvälys. Toimii!
Kun asensin sakkelit moottorikiinnikkeeseen huomasin varsin suuren välyksen sakkeliruuvit ja moottorikiinnikkeen välillä. Moottorikiinnikkeen reikä on kahdeksanmillinen ja sakkelipultti vain kuusimillinen. Ongelma oli nopeasti korjattu 8 neliöisen suurvirtakaapelin suojakuoren avulla. Virtakaapeli itsessään on kuusimillisen pultin paksuinen ja sitä ympäröi millinen suojakuori. Korvaalla virtakaapeli kuusimillisellä pultilla sain "tee-se-itse-kumiholkin", joka on juuri sopiva moottorikiinnikkeeseen, eikä välystä enää ole ja liike on pehmeää kumin joustamisen takia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti